شرایط اعطای نمایندگی بیمه آسیا

مرداد ۲۷, ۱۳۹۱ | By | Reply More
  • آئین نامه تنظیمی امور نمایندگی بیمه

آیین نامه شماره ۵۷

شورای‌عالی بیمه در اجرای بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری، آیین‌نامة تنظیم امور نمایندگی بیمه را با هدف تعمیم و توسعه بیمه و با توجه به اصول زیر در جلسه مورخ ۱۷/۷/۱۳۸۷ تصویب کرد:

  1. حفظ حقوق بیمه‌گذاران، شرکت‌های بیمه و نمایندگان آنها با تأکید بر ارائه بهترین کیفیت خدمات و تکریم مشتریان؛
  2. واگذاری امور مربوط به نمایندگی هر شرکت بیمه به خود آن شرکت و صرفاً تعیین حداقل‌های مورد نیاز برای تنظیم بازار بیمه و حفظ حقوق طرفین؛
  3. تسهیل و شفاف‌سازی جریان کار فعالیت‌های بازاریابی، فروش و امور نمایندگی جهت ایجاد رقابت برای افزایش کارآمدی با مسئولیت شرکت‌های بیمه. لذا این آیین‌نامه مشتمل بر ۴ فصل و ۳۰ ماده و ۲۰ تبصره از تاریخ ابلاغ جایگزین آیین‌نامه نمایندگی بیمه (شماره ۲۸) و مکمل‌های آن شده و کلیه دستورالعمل‌های مغایر با آن ملغی می‌شود.

فصل اول : تعریف و شرایط اعطای پروانه نمایندگی بیمه

ماده۱٫ نماینده بیمه که در این آیین‌نامه اختصاراً « نماینده» نامیده میشود، شخص حقیقی یا حقوقی است که با رعایت قوانین و مقررات مربوط، از جمله قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، مفاد این آیین نامه و سایر مصوبات شورای عالی بیمه، مجاز به عرضه خدمات بیمه ای به نمایندگی از طرف یک شرکت بیمه طرف قرارداد می‌باشد. تبصره: مقررات این آیین نامه شامل نمایندگانی است که در داخل کشور خدمات بیمه ای عرضه می نمایند. اعطای نمایندگی بیمه در خارج از کشور مستلزم اخذ موافقت قبلی بیمه مرکزی ایران است.

ماده۲٫ شرکت بیمه موظف است در اعطای پروانه نمایندگی بیمه در کلیه رشته‌ها یا رشته های بیمه ای معین، طبق مفاد این آیین‌نامه عمل نماید. مدت نمایندگی بیمه‌ نامحدود است اما پروانه و قرارداد نمایندگی بیمه هر سه سال یک بار و به شرط رعایت مفاد این آیین‌نامه و گذراندن دوره های آموزشی لازم توسط نماینده، تجدید خواهد شد. تبصره: شرکت بیمه می تواند بخشی از اختیارات و وظایف خود در صدور بیمه نامه و در صورت لزوم، در پرداخت خسارت را در رشته‌های مختلف بیمه به نماینده تفویض نماید.

ماده۳٫ شرکت بیمه موظف است شرایط اعطای نمایندگی بیمه را از طرق مقتضی، به ویژه درج در پایگاه اینترنتی خود به اطلاع عموم برساند.

ماده۴٫ شخص حقیقی متقاضی اخذ پروانة نمایندگی بیمه باید واجد شرایط زیر باشد:
الف) تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران؛
ب) اعتقاد به اسلام یا یکی دیگر از ادیان رسمی کشور؛
ج) عدم اعتیاد به مواد مخدر؛
د) نداشتن سـوء پیشینه کیفری و همچنین نداشتن سابقه محکومیت به جرایم نام برده شده در ماده ۶۴ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری؛
هـ) داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دایم؛
و) داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته بیمـه (و یا سایر رشته‌ها با گرایش بیمه) با شش ماه سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی، یا مدرک کارشناسی در رشته غیر بیمه و یک سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی و یا مدرک دیپلم با دو سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی.
تبصره۱: متقاضیان فاقد سابقه کار مندرج در بند «و»، به غیر از دارندگان مدرک کارشناسی در رشته بیمه (و سایر رشته‌ها با گرایش بیمه)، باید دوره آموزشی شامل اصول بیمه، آشنایی با رشته‌های بیمه، بازاریابی بیمه، ‌قوانین و مقررات بیمه و رایانه (شامل آموزش مهارت هایWord ، Excel و Internet) را در مجموع، به میزان حداقل ۸۰ ساعت در مرکز آموزشی شرکت بیمه، یا مرکز آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی و یا سایر مراکز آموزشی مورد تأیید بیمه مرکزی ایران گذرانده و گواهی‌نامه قبولی را ارائه نمایند. علاوه بر این متقاضیان مذکور باید دوره کارآموزی را در شرکت بیمه مربوط طی نمایند. متقاضیان فاقد سابقه کار دارای مدرک کارشناسی در رشته بیمه (و سایر رشته‌ها با گرایش بیمه)، فقط دوره کارآموزی را در شرکت بیمه طی خواهند کرد.

تبصره ۲: شرکت بیمه می تواند برای پذیرش نماینده، هرنوع شرایط رقابتی برای انتخاب نمایندگان برتر، از جمله برگزاری آزمون را تعیین و اعمال نماید.

ماده ۵٫ مسئولیت احراز صحت شرایط لازم در مورد هر یک از متقاضیان اخذ پروانه نمایندگی بیمه بر عهده شرکت بیمة مربوط می‌باشد.

ماده ۶٫ شرکت بیمه برای اعطای پروانه نمایندگی حقوقی باید موارد زیر را بررسی و رعایت نماید:

  1. تشکیل نمایندگی حقوقی به شکل شرکت سهامی خاص با مسئولیت تضامنی یا شرکت تعاونی؛
  2. تأیید اساسنامه نمایندگی توسط شرکت بیمه؛
  3. انحصار فعالیت به نمایندگی بیمه؛
  4. وجود حداقل سه عضو هیئت مدیره؛
  5. داشتن حداقل ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه؛
  6. ارائه گواهی نامه بانک حاکی از تأدیه قسمت نقدی سرمایه، حداقل به مقدار ۵۰ درصد کل سرمایه نماینده حقوقی؛
  7. صورت کامل اسامی سهامداران، مدیران و میزان سهام هر یک از آنها؛
  8. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیران؛
  9. داشتن مدیر عامل و عضو بیمه ای هیئت مدیره طبق شرایط مندرج در ماده ۹ این آیین‌نامه؛
  10. صورت جلسات مجمع عمومی مؤسس و هیئت مدیره؛ اظهارنامه ثبت نمایندگی حقوقی و تأییدیه نام آن.

ماده ۷٫ ثبت نمایندگی حقوقی و هرگونه تغییرات بعدی از جمله تغییر در مفاد اساسنامه، میزان سرمایه، ترکیب سهامداران، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیرة آن، موکول به رعایت مقررات این آیین نامه و با مسئولیت و موافقت شرکت بیمه طرف قرارداد خواهد بود. تبصره: شرکت بیمه موظف است قبل از ثبت نمایندگی حقوقی بیمه و هرگونه تغییرات بعدی آن، نظر بیمه مرکزی ایران را استعلام نماید. عدم اعلام نظر بیمه مرکزی ایران ظرف مدت ۲۰ روز به معنای موافقت با ثبت نمایندگی حقوقی یا تغییرات بعدی آن خواهد‌بود.

ماده ۸٫ نماینده حقوقی موظف است ترازنامه و حساب سود و زیان خود را طبق فرم نمونه ای که بیمه مرکزی ایران تهیه و به شرکتهای بیمه ابلاغ می‌نماید، تنظیم کند و پس از تصویب در مجمع عمومی سهامداران خود، نسخه ای از آن را برای بررسی و تأیید به شرکت بیمه طرف قرارداد ارسال نماید.

تبصره ۱: شرکت بیمه موظف است حداکثر تا پایان مرداد هر سال، ترازنامه و حساب سود و زیان هر یک از نمایندگان حقوقی خود را به بیمه مرکزی ایران ارسال کند.

تبصره ۲: نماینده حقوقی موظف است در هر سال مالی حداقل ۱۰ درصد از سود سالانه خود را به عنوان اندوخته سرمایه ای در حساب‌های خود منظور نماید.

ماده ۹٫ مدیر عامل و حداقل یک عضو هیئت مدیره نماینده حقوقی، علاوه بر شرایط مندرج در ماده ۴ این آیین نامه باید واجد یکی از شرایط زیر باشند:
۹-۱٫ داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشتة بیمه و یا سایر رشته‌ها با گرایش بیمه و دو سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی در نمایندگی بیمه، یا کارگزاری بیمه، یا ارزیابی خسارت بیمه ای، یا شرکت بیمه و یا بیمه مرکزی ایران.
۹-۲٫ داشتن حداقل مدرک کارشناسی در سایر رشته ها و سه سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی در نمایندگی بیمه، یا کارگزاری بیمه، یا ارزیابی خسارت بیمه ای، یا شرکت های بیمه و یا بیمه مرکزی ایران. تبصره: در صورتی که مدرک تحصیلی مدیر عامل و عضو بیمه ای هیئت مدیره در نمایندگی‌های حقوقی ثبت شده قبل از ابلاغ این آیین نامه، دیپلم یا کاردانی بوده باشد به ترتیب، چهار سال و دو سال به سابقة کار مندرج در این بند اضافه می‌شود.

ماده ۱۰٫ نماینده حقیقی و مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و سهامداران نمایندگی حقوقی نمی توانند در وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی شاغل باشند یا به عنوان نماینده دیگری یا کارگزار حقیقی فعالیت کنند. علاوه بر این، اشخاص مذکور نمی توانند در شرکت‌های بیمه غیردولتی و سایر نمایندگی ها یا کارگزاری‌های حقوقی بیمه شاغل بوده و یا بیش از ۱۰ درصد، سهام داشته باشند. تبصره: مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و کارکنان شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و ساعتی) شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی ایران، نمی توانند به عنوان نماینده حقیقی فعالیت نمایند و یا در نمایندگی‌های حقوقی، سمت یا سهم داشته باشند.

ماده ۱۱٫ نمایندگی حقوقی با موافقت قبلی شرکت بیمه طرف قرارداد و اجازه بیمه مرکزی می تواند دفتر فرعی دایر نماید، مشروط بر آن که مسئول دفتر فرعی، شرایط نماینده حقیقی را داشته باشد.

فصل دوم : حقوق و تکالیف شرکت بیمه و نماینده

ماده ۱۲٫ شرکت بیمه مکلف است:

  1. در قرارداد نمایندگی موارد زیر را درج نماید:
    ۱-۱٫ مشخصات‌ و نشانی‌ طرفین‌ قرارداد شامل کد ملی و کد پستی؛
    ۱-۲٫ حدود اختیارات‌ و وظایف‌ طرفین قرارداد؛
    ۱-۳٫ میزان کارمزد و نحوه پرداخت آن به‌ تفکیک‌ رشته‌های‌ بیمه‌ و تغییرات آن ناشی از تغییر، فسخ یا ابطال بیمه‌نامه؛
    ۱-۴٫ مدت‌ قرارداد نمایندگی؛
    ۱-۵٫ میزان‌ و نوع‌ تضمین‌ دریافتی‌ از نماینده‌ به‌ منظور تأمین‌ و تضمین‌ حقوق‌ و مطالبات‌ بیمه‌گذاران‌، بیمه‌شدگان، سایر اشخاص ذینفع و شرکت بیمه‌‌؛
    ۱-۶٫ ممنوعیت‌ انعقاد قرارداد نمایندگی توسط نماینده‌ با سایر شرکت‌های‌ بیمه‌ در مدت‌ اعتبار قرارداد؛
    ۱-۷٫ موارد محدود نمودن‌ فعالیت‌، تعلیق‌ یا فسخ‌ قرارداد نمایندگی بیمه و نحوه اجرای آن؛
    ۱-۸٫ ارجاع‌ رسیدگی‌ به‌ اختلاف‌ شرکت بیمه‌ و نماینده‌ به هیئت نام برده شده در ماده ۲۱ این آیین نامه؛
    ۱-۹٫ شمول مصوبات جدید شورای عالی بیمه بر شرایط قرارداد نمایندگی؛
    ۱-۱۰٫ عدم ایجاد هرگونه حقی برای طرفین در پایان قرارداد نمایندگی، مگر در موارد تصریح شده در قرارداد.
  2. بخشنامه ها و دستورالعمل های لازم و مربوط را به‌موقع به نماینده ابلاغ نماید.
  3. نام و کد نماینده را در بیمه نامه ای که بنا به پیشنهاد او صادر می‌شود، درج نماید.
  4. در صورت لغو پروانه نمایندگی، مراتب را بلافاصله از طرق مقتضی به اطلاع بیمه گذاران برساند و نسبت به جمع آوری تابلو، سربرگ ، مهر، اسناد و مدارک ذیربط اقدام نماید.
  5. اگر چند نماینده برای یک نوع بیمه، نرخ و شرایط خواسته باشند، نرخ و شرایط یکسان اعلام نماید.
    تبصره ۱: شرکت بیمه مجاز نیست تقاضای صدور بیمه‌نامه‌ای را که به وسیلة نماینده ارائه ‌شده است از طریق دیگری، اعم از مستقیم یا غیرمستقیم، قبول نماید مگر با تقاضای کتبی بیمه گذار.
    تبصره ۲: درصورتی که شرکت بیمه، پیشنهاد نماینده ای را رد کند، نمی تواند همان پیشنهاد را از طریق دیگری اعم از مستقیم یا غیر مستقیم قبول نماید.
  6. امکانات و شرایط لازم برای فروش بیمه در فضای مجازی را برای نمایندگان مورد نظر خود فراهم نماید.
  7. زیرساخت های فیزیکی و امکانات نرم افزاری لازم را برای ایجاد ارتباطات الکترونیکی بین نماینده، شرکت بیمه و بیمه مرکزی ایران برقرار نماید تا در راستای توسعه کاربرد فن آوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور، طبق ابلاغ بیمه مرکزی ایران، ارتباطات هم‌زمان بین نماینده، شرکت بیمه و بیمه مرکزی ایران فراهم شده و توسعه یابد.
  8. در صورت فوت یا حجر نماینده حقیقی یا توقف فعالیت نماینده طبق توافق و نبودن شرط خلاف در قرارداد نمایندگی، ارزش پرتفوی نماینده را پرداخت یا با انتقال آن به نماینده دیگر همان شرکت موافقت نماید. ارزش پرتفوی نماینده و نحوة محاسبه آن با توافق طرفین در قرارداد نمایندگی تعیین می شود. تبصره: بیمه‌نامه‌هایی که از طرف یا به پیشنهاد نماینده توسط شرکت بیمه صادر می‌شود پرتفوی نماینده محسوب می‌شود.

ماده ۱۳٫ نماینده مکلف است:

  1. کد و نام نماینده و نام شرکت بیمه طرف قرارداد را در تابلو، سربرگ و آگهی‌ خود درج نماید. نام شرکت بیمه باید با حروف درشت‌تر از نام و کد نماینده درج شود.
  2. اطلاعات لازم دربارة بیمه‌نامه درخواست شده از جمله نرخ و شرایط، استثنائات، تعهدات بیمه گر و وظایف بیمه گذار را با رعایت بخشنامه ها و دستورالعمل های مربوط، به متقاضی بیمه ارائه نماید.
  3. به منظور تأمین و تضمین حقوق و مطالبات بیمه گذاران، بیمه شدگان، سایر اشخاص ذینفع و شرکت بیمه، تضمین لازم را نزد شرکت بیمه طرف قرارداد تودیع نماید. نوع، مدت و میزان تضمین مذکور در این ماده متناسب با حجم فعالیت هر نماینده حقیقی یا حقوقی و شکل حقوقی ثبت آن، به تشخیص شرکت بیمه طرف قرارداد تعیین می شود.
  4. از رقابت مکارانه و ناسالم با سایر نمایندگان بیمه، دلالان (کارگزاران) رسمی بیمه و شرکت های بیمه و انجام تبلیغات سوء علیه آنها خودداری نماید.
  5. حق‌بیمه دریافتی را اعم از چک یا پرداخت الکترونیکی حداکثر تا قبل از پایان وقت اداری روز دریافت، به حساب بانکی شرکت بیمه مربوط واریز کند و در موارد استثنایی به صندوق آن شرکت تحویل نماید.
  6. کد و نام دلال( کارگزار) رسمی بیمه را در بیمه نامه ای که بنا به پیشنهاد او صادر می‌شود درج نماید.
  7. امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی آموزش دیده برای برقراری ارتباط الکترونیکی با شرکت بیمه مربوط و بیمه مرکزی ایران را تهیه نماید.

ماده ۱۴٫ شغل نماینده حقیقی و مدیر عامل، عضو بیمه ای هیئت مدیره و مسئول دفتر فرعی نماینده حقوقی باید منحصراً ارائه خدمات بیمه ای در محدوده قرارداد مربوط باشد. تبصره: سمت های آموزشی در مؤسسات آموزش عالی مستثنی هستند.

ماده ۱۵٫ کلیه کارکنان نماینده که به امر فروش یا صدور بیمه نامه مبادرت می نمایند به عنوان متصدیان نمایندگی بیمه شناخته می شوند و باید واجد شرایط زیر و دارای گواهی صلاحیت باشند:

  1.  داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و کسب گواهی نامه طی دوره آموزشی لازم به تشخیص شرکت بیمه.
  2.  داشتن حسن اخلاق و رفتار و توانایی ایجاد ارتباط با مشتریان و داشتن سایر شرایط عمومی مندرج در ماده ۴ به تشخیص و مسئولیت نماینده.     تبصره۱: گواهی صلاحیت متصدیان نمایندگی بیمه به صورت عکس دار توسط شرکت بیمه یا با تفویض اختیار توسط نمایندگی بیمه برای مدت معین صادر می شود و لازم است در معرض دید مراجعان قرار داده شود.       تبصره۲: در صورت وجود هرگونه شکایت از متصدیان نمایندگی بیمه، موضوع باید توسط نماینده رسیدگی و تا حد امکان رضایت مشتری جلب شود. در غیر این صورت شرکت بیمه موظف است به شکایت مشتری رسیدگی و نتیجه را کتباً به اطلاع او برساند.

ماده ۱۶٫ پرداخت حق‌بیمه به نماینـده، کارمند یا بازاریاب‌ او در حکم پرداخت حق‌بیمه به شـرکت بیمه می باشد. علاوه بر این، در قبال دریافت حق‌بیمه، باید رسید کددار به متقاضی بیمه داده شود.

ماده ۱۷٫ مسئولیت جبران خسارات مستقیم و یا غیرمستقیم وارده به بیمه‌گذار و سایر اشخاص ذینفع که ناشی از عمد، تقصیر، غفلت و یا قصور نماینده، کارکنان یا بازاریابان وی در رابطه با عملیات بیمه ای موضوع قرارداد نمایندگی بیمه باشد به صورت تضامنی بر عهده شرکت بیمه و نماینده می‌باشد. در هرحال مفاد این ماده، نافی مسئولیت نماینده در مقابل خسارات وارده به شرکت بیمه، از جمله خسارت پرداختی، سایر هزینه ها و حق‌بیمه دریافت نشده نخواهد بود.

ماده ۱۸- شرکت‌ بیمه موظف است حداکثر ظرف مدت یک سال وضعیت نمایندگان حقوقی خود را با شرایط این آیین نامه منطبق نماید. در صورت عدم انطباق با شرایط این آیین نامه، کارمزد قابل پرداخت معادل کارمزد نماینده حقیقی خواهد بود.

ماده ۱۹٫ شرکت بیمه می تواند نماینده را در سود حاصل از پرتفوی متعلق به او در کلیه رشته های بیمه به استثنای بیمه‌های عمر مشارکت دهد. سود قابل پرداخت نباید از ۱۵ درصد مجموع کارمزدهای پرداختی به همان نماینده بابت عملیات بیمه ای در سال مورد نظر بیشتر باشد.

ماده ۲۰٫ پروانه و قرارداد نمایندگی در موارد زیر لغو می‌شود: الف) با تصمیم یکی از طرفین قرارداد ضمن رعایت حقوق طرف مقابل؛ ب) درصورتی که نماینده حقیقی هر یک از شرایط مقرر در این آیین نامه را از دست بدهد؛ ج) در صورتی که مدیر عامل یا عضو بیمه‌ای هیئت مدیره نمایندگی حقوقی هر یک از شرایط مقرر در این آیین نامه را از دست بدهد یا فوت کند یا محجور یا معذور شود و ظرف مدت سه ماه، فرد جایگزین واجد شرایط معرفی نشود؛ د) در صورت تصمیم هیئت رسیدگی به اختلاف نماینده و شرکت بیمه، موضوع ماده ۲۱ یا کمیته رسیدگی به تخلفات نماینده، موضوع ماده ۲۲٫

فصل سوم : رسیدگی به اختلاف نماینده و شرکت بیمه و رسیدگی به تخلفات نماینده

ماده ۲۱٫ به منظور رسیدگی به اختلافات نماینده و شرکت بیمه در رابطه با مقررات این آیین نامه و قرارداد نمایندگی منعقده، هیئت رسیدگی به اختلافات نماینده و شرکت بیمه مرکب از سه نفر به شرح زیر تشکیل می‌شود: الف) نماینده بیمه مرکزی ایران؛ ب) نماینده منتخب سندیکای بیمه گران ایران؛ ج) نماینده منتخب انجمن‌های صنفی نمایندگان بیمه. تبصره ۱: هر یک از نمایندگان مذکور برای مدت دو سال انتخاب می شوند و عزل یا تجدید انتخاب آنها بلامانع است.
تبصره ۲: تصمیمات هیئت به صورت مکتوب و مستدل صادر می شود. این تصمیمات با اکثریت آراء، قطعی و معتبر و برای طرفین لازم الاجراست و حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز پس از اتخاذ تصمیم نهایی و امضاء اعضای هیئت، توسط بیمه مرکزی ایران به طرفین ابلاغ خواهد شد. حداکثر مدت رسیدگی به هر پرونده اختلاف دو ماه از زمان وصول آن خواهد بود. در صورت عدم اتمام رسیدگی در این مدت، هیئت باید طی گزارش مستدل به رئیس کل بیمه مرکزی ایران، دلایل عدم اتمام رسیدگی در مدت مقرر را ارائه نماید.
تبصره ۴: دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات و اتخاذ تصمیم هیئت رسیدگی حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، توسط بیمه مرکزی ایران تدوین و ابلاغ خواهد شد.

ماده ۲۲٫ شرکت‌ بیمه موظف است تخلفات نماینده و شکایت واصله از عملکرد او را در کمیته‌ رسیدگی به تخلفات نماینده، با حضور نماینده انجمن صنفی نمایندگان شرکت بیمه، رسیدگی نماید. ضوابط مربوط به تشکیل این کمیته در هر شرکت بیمه را همان شرکت تدوین و اعلام خواهد کرد.

ماده ۲۳٫ در صورت احراز تخلف نماینده، کمیته مذکور می تواند متناسب با نوع تخلف، تصمیمات زیر را اتخاذ نماید: ۱٫ تذکر کتبی به نماینده. ۲٫ ایجاد محدودیت در اختیارات تفویضی شامل مجوز بازدید و صدور بیمه نامه. ۳٫ کاهش میزان کارمزد نماینده در یک یا چند رشتة بیمه به مدت حداکثر شش ماه. ۴٫ تعلیق فعالیت نماینده در یک یا چند رشتة بیمه به مدت حداکثر شش ماه. ۵٫ لغو پروانه فعالیت.

ماده ۲۴٫ در صورتی که تصمیم کمیته، لغو پروانه فعالیت نماینده باشد، این تصمیم ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ آن به نماینده، با درخواست کتبی وی، قابل تجدید نظرخواهی در هیئت رسیدگی به اختلاف نماینده و شرکت بیمه می باشد. تصمیمات کمیته در سایر موارد، قطعی و برای طرفین لازم الاجرا است.

ماده ۲۵٫ اگر پروانه فعالیت نماینده‌ای با تصمیم کمیته لغو شود این شخص نمی تواند حداقل تا مدت یک سال پس از لغو پروانه، به عنوان نماینده بیمه در هر یک از شرکت‌های بیمه فعالیت نماید.

 فصل چهارم : نظارت

ماده ۲۶٫ شرکت‌ بیمه مسئول احراز و انطباق شرایط فعالیت نمایندگان خود با مقررات این آیین‌نامه می‌باشد. تبصره: در صورت عدم رعایت مقررات این آیین‌نامه در اعطای نمایندگی و یا نحوه فعالیت نمایندگان، شرکت بیمه طبق نظر بیمه‌مرکزی ایران ملزم به متوقف نمودن فعالیت نماینده یا نمایندگان مرتبط می‌باشد. همچنین شرکت بیمه مسئول جبران هر گونه خسارت وارده به اشخاص ثالث، ناشی از عدم رعایت مفاد این آیین نامه خواهد بود.

ماده ۲۷٫ بیمه مرکزی ایران موظف است بر حسن اجرای مفاد این آیین‌نامه، نظارت ‌نماید. در صورت عدم رعایت مقررات این آیین‌نامه توسط هر یک از شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی ایران می‌تواند متناسب با هر مورد، تصمیمات زیر را اتخاذ نماید:

  1. اخطار کتبی به شرکت بیمه مبنی بر ضرورت رعایت مقررات مربوط.
  2. ایجاد محدودیت برای شرکت بیمه در زمینه پذیرش نماینده.
  3. ارائه پیشنهاد ممنوعیت شرکت بیمه از قبول بیمه در یک یا چند رشته بیمه برای مدت مشخص، به شورای عالی بیمه.

ماده ۲۸٫ شرکت‌ بیمه موظف است امکان دسترسی مناسب بیمه مرکزی ایران به آمار و اطلاعات صحیح و قابل اطمینان را بر اساس دستورالعملی که بیمه مرکزی ایران تهیه و ابلاغ می کند فراهم نماید.

ماده ۲۹٫ بیمه مرکزی ایران و یا شرکت بیمه می‌توانند در صورت لزوم، علاوه بر اخذ اطلاعات لازم، دفاتر، اسناد و محل نمایندگی را بازرسی کنند. نماینده مکلف به همکاری لازم در این زمینه می‌باشد.

ماده ۳۰٫ موارد پیش‌بینی نشده در این آیین نامه در رابطه با نمایندگی بیمه، تابع قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، قانون تجارت، سایر قوانین مربوط و عرف بیمه خواهد بود.

ماده ۲۸٫ شرکت‌ بیمه موظف است امکان دسترسی مناسب بیمه مرکزی ایران به آمار و اطلاعات صحیح و قابل اطمینان را بر اساس دستورالعملی که بیمه مرکزی ایران تهیه و ابلاغ می کند فراهم نماید.

ماده ۲۹٫ بیمه مرکزی ایران و یا شرکت بیمه می‌توانند در صورت لزوم، علاوه بر اخذ اطلاعات لازم، دفاتر، اسناد و محل نمایندگی را بازرسی کنند. نماینده مکلف به همکاری لازم در این زمینه می‌باشد.

  • شرایط و مراحل اعطای نمایندگی حقیقی بیمه آسیا

الف) شرایط عمومی :

  1. تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران .
  2. اعتقاد به اسلام یا یکی دیگر از ادیان رسمی کشور .
  3. عدم اعتیاد به مواد مخدر .
  4. نداشتن سوء پیشینه کیفری و همچنین نداشتن سابقه محکومیت به جرایم نام برده شده در ماده ۶۴ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری .
  5. داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان
  6. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ( موارد استثناء برای مدارک پائین تر در صورتی که فرد متقاضی دارای پرتفوی بالقوه باشد طبق تشخیص کمیته مطابق بند ” د ” عمل خواهد شد ) .
  7. داشتن بین ۲۵ تا ۵۰ سال سن .
  8. داشتن گواهی آشنائی کامل با کامپیوتر ( ICDL ) یا مدارک مرتبط .
  9. اخذ امتیاز قبولی در مصاحبه کمیته امور نمایندگان ( امتیازهای مربوط به مصاحبه و حداقل امتیاز قابل قبول پیوست است ) .
  10. گذراندن دوره آموزش تئوری بمدت ۸۰ ساعت و آموزش عملی در شعبات ناظر بمدت ۲۰ روز اداری .
  11. اخذ تائیدیه از مدیریت دفتر بازرسی و انتظامات بیمه آسیا (با ارسال گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر با تشخیص دفتر مذکور ).
  12. شغل نماینده حقیقی باید منحصراً ارائه خدمات بیمه ای تمام وقت در قالب نمایندگی قرار گیرد و داشتن شغل دیگر مجاز نمی باشد .
  13. نماینده حقیقی نمی تواند در وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی شاغل باشد یا بعنوان نماینده شرکت دیگری یا کارگزار حقیقی فعالیت کند و یا در شرکتهای بیمه غیر دولتی و سایر نمایندگیها و یا کارگزاریهای حقوقی بیمه شاغل بوده و یا سهامدار باشد .

ب) مراحل اخذ نمایندگی

  1. فرد متقاضی با اطمینان از اینکه شرایط دریافت نمایندگی بیمه آسیا را دارد فرم درخواست نمایندگی را تکمیل و مدارک مورد درخواست را ضمیمه آن می کند . ( فرم شماره ۱-۱ )
  2. پس از بررسی فرم و مدارک ارسالی ، مدیریت امور نمایندگان در صورت تائید شرایط اعطای نمایندگی و کامل بودن مدارک ، فرد را برای مصاحبه دعوت می کند .
  3. پس از مصاحبه و در صورت پذیرش ( فرم شماره ۲ – ۱) ، متقاضی جهت آموزش عملی به شعبه ناظر و جهت آموزش تئوری به مدیریت منابع انسانی معرفی می شود و پس از طی مراحل آموزشی ، متقاضی در یک فرصت یکماهه باید تضمین های لازم به همراه محل نمایندگی را مشخص و تجهیز نماید . با بازدید نماینده بیمه آسیا و تائید آماده به کار بودن ، ظرف مدت ۱۵ روز کد نمایندگی برای مدت ۳ ماه فعال می شود و کد نمایندگی به متقاضی اعطاء خواهد شد . ( فرم شماره ۳-۱ )

در صورت رضایت از ادامه کار نمایندگی و ارزیابی لازم توسط مدیریت امور نمایندگان ، فعالیت نمایندگی طبق ضوابط مربوطه تا زمان وجود شرایط عمومی و اختصاصی نمایندگان ، ادامه خواهد یافت .
ج ) تضمینهای لازم جهت عقد قرارداد نمایندگی :

  1. تأدیه مبلغ ۲۰ ملیون ریال ضمانتنامه بانکی یا واریز همین مبلغ بصورت نقدی به حساب بیمه آسیا بعنوان تضمین نمایندگی . این مبلغ پس از یک سال یا لغو کد نمایندگی عودت خواهد شد .
  2. مبلغ ۷۰۰ ملیون ریال سفته با تعهد ۲ نفر کارمند رسمی دولت با ۱۰ سال سابقه کار و یا کاسب با جواز کسب و همچنین یک فقره چک بمبلغ ۲۰۰ ملیون ریال بعنوان تضمین نمایندگی و حق وصول آن در صورت وارد کردن خسارت به بیمه آسیا و استنکاف از جبران آن – این تضامین در صورت لغو یا اتمام نمایندگی پس از گذشت ۲ سال و عدم وجود بدهی عودت خواهد شد . ( فرم شماره ۴-۱ ) تبصره : در صورتی که نماینده یا ضامن ایشان ملک با ارزش بیش از ۷۰۰ ملیون ریال را با هزینه خود در رهن شرکت قرار دهد ، نیاز به سفته و چک نخواهد بود .
  3. خرید یک فقره بیمه نامه مسئولیت حرفه ای نمایندگان به نفع بیمه آسیا .
  4. اخذ تعهدنامه از نماینده مبنی بر جبران خسارت وارده به شرکت . ( فرم شماره ۵-۱ )

د) حداقل متراژ دفتر نمایندگی ۲۵ متر مربع بوده و حداقل فاصله آن با دفاتر سایر نمایندگان بیمه آسیا می بایست در شهرهای بزرگ ۳۰۰ متر ، شهرهای متوسط ۴۰۰ متر و شهرهای کوچک ۵۰۰ متر باشد و دارای کاربری تجاری یا اداری بوده و قابلیت نصب تابلو را داشته باشد همچنین محل نمایندگی باید دارای امکانات مناسب بوده و مکان مناسب برای پذیرش مشتریان و مراجعین داشته باشد و در تداخل با سایر مشاغل نباشد.

 

بازگشت به صفحه بیمه آسیا

Category: دسته‌بندی نشده

About the Author ()